Sunday, June 10, 2007

Min syn på saken?

Jag vandrade förbi bloggen "Kost och hälsa" som jag brukar läsa lite då och då och fastnade på inlägget "Missriktade miljöargument". Om ni vill veta hur jag tänker om ämnet kan jag bara instämma med Johanna ;-)

Min reflektion handlar dock om det första stycket:

"När kost och hälsa debatteras görs det ofta med relativt ovidkommande argument. Det är till exempel vanligt att vegetarianer kritiserar köttätande med ett sammelsurium av hälsoargument, miljöargument, djurrätt och rent etiska ställningstaganden av personlig karaktär."

Det har varit några jag känner som jag har hamnat i den diskussionen med och som den envetna människa jag är har ofta mitt (första) mål varit att reda upp exakt varför de är vegetarianer/veganer av ovanstående punkter och i vilka punkter de tycker att jag/resten av köttätarna brister. Plockar man isär anledningarna till varför man äter som man gör blir det lättare att se var man kan förbättra sin kost också inom de andra punkterna. Och vad man kan begära av andra i frågan.

No comments: