Friday, August 03, 2007

Festkläder

Jag håller på att sy festkläder som jag ska ha på min systers bröllop. Vi var på Stoff&Stil och köpte de här två tygerna:Det de två första bilderna är på samma tyg, men eftersom det skiftar så mycket i ljuset tog jag med två olika bilder. Det är tänkt att bli en överdel av det :)Det andra tyget är ett kraftigare tyg. Jag började sy det i modell "enkel hakama" kan man säga. Jag har inget mönster till det men väl ett par byxor som jag använde som förlaga. Dock gjorde jag om det en del, jag lade till ett brett band i midjan som knyter samman byxkjolen och hänger låångt ner på benen. Det som saknas för att byxkjolen ska bli färdig är att lägga upp den och att sy i hakar och hyskor i ryggbandet.

När jag är klar med min eleganta hakama ska jag ge mig på överdelen :) Den har jag faktiskt köpt mönster till. Det som bekymrar mig är om toppen ska passa till byxkjolen. Inte tyget - i alla sin guldighet tror jag det passar utmärkt (även om det blir flashigt!). Nej funderingen ligger i om knytningen på byxkjolen kommer så högt upp i midjan så att toppen blir konstig. Blir det inte bra kommer jag inte att sörja det dock :) Det tyget var inte så dyrt som hakamans och jag kan alltid ha toppen tillsammans med den svarta långkjolen jag har i garderoben. Tillfälle att bära den kombinationen kommer förhoppningsvis i vinter.

No comments: