Tuesday, March 25, 2008

Blockflöjt

Nu rör det på sig! Vi ska börja spela blockflöjt. Det var många år sen sist kan jag lova - efter det inledande året på musikskolan med blockflöjt har jag spelat oboe i herrans många år. Dock inte de senaste 8-9 åren då jag saknat oboe. Eller jag har haft låneoboe de senaste åren men saknat rör och ambition att skaffa rör...

Idag har vi begärt in offert på en sopranflöjt och en altflöjt. De andra i vår blivande kvartett har redan sina instrument (ytterligare en sopranflöjt samt en tenor) men vi behöver något att spela på som inte får mina nerver att bryta ihop av falskheten.

Så ikväll har jag tittat/lyssnat på videor från YouTube:

Loeki Stardust Quartet (spelade de in videon i Wien? Jag tycker det ser ut så!) till exempel:



Jo förresten - jag har hittat ett ställe att beställa oboerör från. De lär räcka bra under det närmsta året av plågsamma oboeförsök när jag försöker lära mig spela igen... jag har börjat idag :D

3 comments:

Anonymous said...

Hur går det med flöjtandet? :)

Amiechan said...

Haha - jo det går jätte bra :) Vi har spelat flitigt och har övat med trion ett par gånger också. Vi låter fint ihop :) Och i går värvade vi en fjärde medlem tror jag, så nu är vi snart en kvartett.

Jenny said...

Hej! Sökte på oboerör och fick upp ditt blogginlägg att du hittat ett ställe att beställa rör ifrån. Själv har jag beställt från Michael Turnovsky, men undrar var du beställer dina ifrån? Tänkte undersöka om det finns att beställa på närmre håll!

Hälsningar
/Jenny