Thursday, April 27, 2006

Första veckan

Den första veckan åt vi mycket rotsaker till köttet/fisken/grytan. När helgen kom åkte vi till mina föräldrar. Min mor hade till min stora förvåning ändrat sin kost sedan jag var hemma senast. Från att ha varit en lyckad ViktVäktare hade hon börjat äta low-carb. Både hon och min far trivdes utmärkt med det.

Low-carb och (fet) stenålderskost har mycket gemensamt. Man undviker att äta bröd, potatis, ris, pasta, bönor, majs och så vidare och ersätter de "förlorade" kalorierna med kalorier från (nyttiga mättade) fetter. Det finns ju skillnader också, kanske mest i hur man tänker. Mellan min mor och mig blev det inte så stora skillnader, det skulle inte falla henne in att äta sötningsmedel t.ex.

Men min mage klappade ihop denna första helg och till slut fick jag stoppa i mig en näve katrinplommon för att reda ut problemet. Sedan dess har min mage skött sig exemplariskt på denna kost, ja långt bättre än den någonsin har gjort. Jag visste inte ens att jag hade haft en krånglig mage innan jag fick en snäll mage.

Både min mor och jag misstänker att det berodde på att vi ännu inte åt tillräckligt mycket fett. Det kändes som oerhört stora mängder fett vi helt plötsligt skulle äta och det tog tid att acceptera.

2 comments:

Gunilla said...

Skillnaden med LC-högfett kontra ditt käk är att vi 575:or undviker växter som växer under jord. De innehåller för mkt stärkelse. Ovanjordsväxter går bra dock.

Amiechan said...

Sant sant. Fast ändå inte :P För det där med rotsaker tycks vara en trosfråga också bland stenålderskostarna - lågfettare älskar rotsaker, högfettare är oftare restriktivare med dem. Som jag har blivit. Numera är morötterna och de andra rotsakerna mer godis än livsnödvändighet för oss.