Thursday, April 27, 2006

Vändpunkten

En skön lördagsförmiddag lagade jag och min sambo pannkakor till brunch och njöt av den ovanliga lyxen. En stund senare låg jag och kved på sängen av magsmärtor. Jag visste sedan tidigare att jag inte tålde att hälla i mig stora mängder mjölk men så här brukade jag inte reagera på pannkakor. Förtvivlad insåg jag att kombinationen mjölk, vetemjöl och sylt (socker!) var en katastrof för mig.

Innan magen hunnit lugna sig var vi tvugna att åka på fest hos släkten. Det som serverades var smörgåstårta. Mer mjöl till min plågade mage. Och så kaka och tårta till efterrätt. Ännu mera mjöl. Vi åt båda två så lite vi bara kunde.

När vi kom hem den natten lagade vi en omelett och bestämde att detta fick vara nog. Nu skulle jag stryka allt vad mjöl, potatis, ris, majs, socker, mjölk hette och minska på saltet.

No comments: