Friday, January 04, 2008

Chiliodlartips 2

Eftersom Seglarflickan önskade sig lite chiliodlartips får jag stå till tjänst med det lilla jag har lärt mig...

Detta har INTE fungerat för mig:

1. Ha två katter. De vill klättra i lådorna, skaka på plantorna, sova på plantorna, tugga på plantorna, sno chilifrukterna, kissa i lådorna... Inte bra!

2. Köpa fel plantjord. Nej, jag förstår inte hur det gick till, men förra året fick jag endast en ny chilisort - i de andra krukorna växte tomatplantor. I fröpåsarna fanns chilifröer (jodå, jag känner igen dem...) men i krukorna växte tomater. Hoppas jag. Frukterna smakade tomater i alla fall. Och jag åt ett par hundra stycken, så de bör inte ha varit mer förgiftade än i vanliga fall...

3. Lägga chilifrukter i en fin skål på bordet. På morgonen ligger frukterna utspridda i hela lägenheten med små bitmärken i. Se punkt 1 helt enkelt.

4. Glömma habanero i en hög i en korg. Om habanero inte skärs upp (snitta från toppen till fästet ett par ggr) och läggs luftigt så ruttnar den istället för att torka.

5. Glömma bort att vattna en varm sommar. Det går åt MYCKET vatten till en stor planta i ett soligt västfönster.

6. Spontanvattna en chili som ser hängig ut en sommar som 2007 (regnig, regning, dimmig, gråmulen) utan att ha kollat att chilin verkligen är törstig. Om man gör det många gånger i en kruka som inte har hål i bottnen kan chilin bli väldigt ledsen. Och plastbacken kan liksom börja bukta ut av vattentrycket...

7. Flytta till en lägenhet med sämre odlingsmöjligheter. Jag må ha hatat de fem stora västfönstren för att jag stora delar av året bodde i en lägenhet utan kök (= för hett att befinna sig där inne sommarhalvåret) men oj vad chilin trivdes! Om det inte varit så att resten av lägenheten var obeboelig dessutom på grund av värmen från taket hade jag nog kunnat stå ut för chilins skull...

Chiliodlarens fiende nummer ett.

2 comments:

frkWilliamson said...

ska bli jättespännande att testa! trevlig helg!

Anonymous said...

Underbar bild!