Friday, January 04, 2008

Chiliodlartips 3

är att göra som jag säger och inte som jag gör.

Idag har jag nämligen sått mina första frön till två sorters chili: Sweet Banana och Jamaican Bell. Förutom att jag sådde dem minst en månad för tidigt (jag misstänker att det kan vara bra att vänta till mars i min nya lägenhet som inte har så ljusa fönster) så testar jag att odla dem i semi-hydrokultur. Det blev inte fler sorters chili idag eftersom mitt lecaförråd var minimalt.

Jag har ingen aning om det passar chili och tvivlar starkt. Men mina orkidéer älskar sin semi-hydrokultur och det hade ju varit väldigt smidigt om även chilin kunde stå ut i det. Tänk bara hur mycket lättare att släpa hem leca-kulor istället för jord - och de blir dessutom återvinningsbara. När plantan dött är det bara att tvätta kulorna igen. Och det är dessutom lättare att täcka ytan på planteringskärlet så katterna inte kan komma åt den. Man behöver ju inte känna efter om det behöver vattnas som med jord.

Så håll tummarna för mitt galna experiment! :DJulens blommor möter vårens experiment. Till vänster Jamaican Bell, till höger Sweet Banana.

2 comments:

Harmful said...

Viss fanatism finnes :p
Någon sa att hon tänkte laga mat men jag tror att denna någon blev distraherad av hydrokulturer. Den är bloggen är (ett av) slutresultaten av den distraktionen. Enligt denna någon så blev hon distraherad i 2 timmar men jag tror det är snarare 3 ;)
Jag hade kanske kunnat göra mat men jag var fångad av gospel och en ny bra berättelse :D

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.