Monday, November 20, 2006

Examensarbete

Så har jag träffat min handledare för det fruktade examensarbetet. Nejdå, jag kommer inte att vara klar när examensarbetet är klart - jag har en del som hänger efter mig sen i våras, tyvärr. Våren (och depressionen) var hård mot mina studier.

Men min handledare visade sig vara riktigt bra och genomtrevlig också! Jag gick därifrån många gånger mer peppad än jag kom dit. Han gillade mina idéer och stöttade mitt upplägg. Ja, och så fick jag tips på litteratur och han "stramade upp" min frågeställning en del. Perfekt! Att han dessutom är sjukt kunnig gör ju inte saken sämre. Låt se - vad jag förstod så har han under ett långt arbetsliv samlat på sig behörighet för att undervisa i religion, svenska (?), samhällskunskap och historia på gymnasienivå vilket innebär minst 60 poäng i vardera ämnet plus pedagogik/metodik. Dessutom är han prästvigd inom Svenska Kyrkan vilket innebär typ fem års studier (1½ år av dem har han ju redan täckt med lärarstudierna...) samt har han doktorerat i pedagogik.

Jag har mejlat min "gamla vanliga" handledare som jag har praktiserat för sedan förra hösten och bett om lite hjälp. Jag hoppas han har tid och ork med det. Det behöver inte bli mer än typ en timme sammanlagt, så förhoppningsvis ska det inte vara några problem. Det jag behöver tillgång till är några skolböcker hans klasser har haft i religionskunskap samt kontakt med eleverna i hans klasser igen.

No comments: