Thursday, September 27, 2007

Kirskål!

Kirskål! Behöver jag skriva mer? Jodå, tydligen kan kirskål där humle slingrar sig runt vara än värre för den tålamodsprövade nyblivna trädgårdsmästarinnan. Ett sånt kaos det är i planteringen... Jag har röjt hysteriskt med förhoppning att jag skulle hitta fler plantor under kirskålens och humlens samlade skoningslösa attack. Jag hittade en ynklig kärleksört som tappert försökte blomma under ett sjok kirskål och humle.

En full svart sopsäck blev dagens resultat och en faktisk möjlighet att se perennerna.

För att trösta mig efter dagens rensande rensade jag bort ännu mera gräs/mossa från stengången. Den försvinner så snällt att det är en ren njutning att ta fram stengången igen. :) Likaså knölade jag ihop "originalplantan" av humlen som växer vid husväggen. Den betraktar jag inte som ogräs när den snällt håller sig på sin plats. Nästa år ska jag ge den något att växa på så att den inte väller över alla bredder. Ett par rep från andra våningen (det finns t.o.m. ett lämpligt fäste för repen) och ner till plantan borde kanske duga? :D

Jag tror att jag måste lägga markväv över hela planteringen, med hål för de perenner jag vill ha kvar, för att ha en chans mot kirskålen. Och så bark ovanpå. Om ett par år kan jag kanske ta bort markväven igen. :P De nya växterna får bo i krukor ovanpå markväven en tid.



Det här är ett av hörnen på min lilla gård. Just nu är den helt övervuxen av humle, men under humlen finns en stentrapp. Eller betong? Jag får röja lite och se efter. Det har nog funnits en dörr här förr som tagits bort. Med lite röjning, tvätt av väggen och en kudde att sitta på kan det bli ett mysigt hörn att njuta av solen i. Kanske ska jag så timjan runtom också för doftens skull? En kryptimjan skulle kanske trivas mellan stenarna... Eller några krukor med något som doftar gott - som lavendel.

No comments: