Friday, January 04, 2008

Chiliodlartips 1

Eftersom Seglarflickan önskade sig lite chiliodlartips får jag stå till tjänst med det lilla jag har lärt mig.
Hot Lemon sommaren 2005
Detta har fungerat bra i mitt fall:

1. Ha ett stort fönster i västmed mycket sol från tidig vår.

2. Så fröna i februari. Det behövs inte så många extraplantor eftersom grobarheten på chili är hög. Vill du glädja vänner och bekanta kan det ju vara bra i alla fall.

3. Börja i små små krukor och byt upp dig efter hand. Jag köpte billiga blåa plastbackar på IKEA som fungerade utmärkt som störstastorlek.

4. När de bör ha använt upp näringen i största krukan, gödselvattna jämt! De ääälskar näring och växer något otroligt.

5. Om du vill ha mycket frukt är det bra att med en pensel överföra pollen mellan blommorna (om du odlar inomhus/i växthus). Det blir frukt även utan din hjälp, men inte lika mycket. När jag tyckte jag fått för mycket frukt och inte hann med att äta, torka, frysa och ge bort frukterna slutade jag pensla och skörden lugnade sig lite.

6. För statistik över hur många frukter du skördar. Det är otroligt roligt att börja räkna ihop hur många "Hot Lemon" du skördat i år jämfört med hur många "Big Jim" det blev. En papperslapp vid sidan av fönstret med en pennstump hade jag.

7. När chilin slutat ge frukt (i november-december) kan du klippa in plantan en del för att kunna putsa fönstret igen... och i februari är det dags att beskära plantan hårt. Den tar sig igen, jag lovar! Om det inte finns så mycket lövverk under vintern minskar risken för angrepp också.

4 comments:

frkWilliamson said...

tackar och bockar!

Amiechan said...

Fjäsk lönar sig alltid ;)

Förresten rekommenderar jag helt klart att beställa frön från Örtagården (www.ortagarden.com) om man planerar att bli ett seriöst sjukt "chilehead". Stoooort utbud och utomordentlig service. Och så tips för hur man sedan ska använda chilin dessutom.

frkWilliamson said...

det låter kanon. ska kika in där! tack för alla tips och råd! trevlig helg!

Anonymous said...

det här lät ju riktigt kul !