Monday, December 11, 2006

Avgiftning

Maken och jag har de senaste två veckorna jobbat på att avgifta oss igen :) Det är så lätt att smyga in lite onyttigheter i form av kolhydrater här och var när man tror att man är säker för det giftet. Då gäller det att ta i med hårdhandskarna för att det inte ska bära utför :)

Tidigare har jag nog kallat det att "äta strikt" eller nåt sånt, men när jag råkade kalla det avgiftning bet namnet sig fast direkt. Det är ju så att orden styr tankarna och känslorna väldigt mycket. Och äter jag strikt vill jag slå mig lös ibland också! Men om jag avgiftar mig så vill jag ju inte äta mer gift!

För att uppmuntra mig ännu lite mer har jag satt upp små klistermärken (jodå, såna har jag av många olika utseenden) på almanackan i köket för varje dag jag har varit giftfri. Det ser lite skojigt ut med alla märkena. Lite tomt ser det ut i helgen dock då vi besökte makens föräldrar. De gillar inte vårt sätt att äta vilket gör mig ännu mer tacksam för att mina egna föräldrar äter lc/hf. Det hade varit jobbigt att behöva försvara sitt val även för dem.

Makens föräldrar tycker synd om oss som mår dåligt av att äta bröd. Men för mig är det ju så att jag mår bra varenda dag annars! Och förr när jag åt massa kolhydrater ("normalkost") så mådda jag alltid dåligt. Jag visste det inte då eftersom jag trodde att det var normalt, men nu vet jag! Jag kan verkligen inte tycka synd om mig själv för att jag inte tål lussekatter längre. Jag tycker snarare synd om dem som tror att de tål lussekatter...

No comments: