Saturday, June 10, 2006

"Snälla" chilisar

Förra året odlade vi som sagt många fler sorters chili, och jag tänkte för Gunillas skull presentera några av dem här :D



















Först ut: Habanero Dulce
Ja, faktiskt en habanero! Den luktar som en habanero, den ser ut som en habanero, men den är mildare än paprika! Mycket förvirrande. Så gillar man den där kryddiga, nästan blommiga habanerosmaken är Habanero Dulce en hit. Till färgen är den mild aprikos.
















Och nästa: Czechoslovakian Black
En svart chili med lite mer sting än Habanero Dulce. Den är mild nog att äta skivad i sallader, men den har lite styrka ändå! Växtsättet är inte så stiligt som habanerons, men den ger bra skörd.

Jag sådde mina chilifrön i februari förra året och i juni fick jag mina första mogna chilifrukter att skörda. Sedan skördade jag in i november någonting. Det jag inte hann äta upp/ge bort gjorde jag habanerosås av, hackade och frös in samt torkade. Jag har fortfarande kvar av alla tre sätten att ta hand om chilifrukterna...

De plantor som övervintrade fick sina första mogna frukter redan i april/maj, men då har jag stora fönster i västläge (utan takskägg!) som släpper in mycket sol.

Mina frön fick jag från: Örtagårdens plantskola i Vinslöv

Jag beställde över nätet och fick hem fröna snabbt och effektivt. Men man kan även besöka dem i Vinslöv också tror jag. Adress och vägbeskrivning finns på deras hemsida.

5 comments:

Anonymous said...

fina bilder. De ser så glada ut!
Nu ska vi se.. Jag brukar köpa en röd avlång chilifrukt när jag ska ha. det är maxstyrka/hetta för mig.Vad ska jag då satsa på för frön?

Amiechan said...

Vad sägs om att köpa en röd avlång chilifrukt och sedan så fröna? Det fungerar alldeles utmärkt :D
Annars är Hot Lemon lysande till det mesta och en sån matchar ungefär en icachilifrukt ;-) Och så den svarta tjecken för lite mildare tillfällen.
Om du vill kan jag skicka dig lite frön annars :)

Harmful said...

Har man dessutom tre stycken ica-chilisar och inte kan förmå sig slänga någon av dem (mjukis) så kan man fläta dem vilket ser ganska trevligt ut :)

Anonymous said...

Hmm? Är det inga F1-hybrider, chilisarna? (Så den variant jag får i krukan är från "pappans sida" och het så in i h-..*S*?)
Annars tar jag såklart tacksamt emot frön från ett proffs!

Amiechan said...

Ingen aning 0.o Det har jag inte haft en tanke på... Men våra chilisar tyckte jag blev väldigt lika dem vi köpte. Det är ju dock inget bevis - vi kan ju haft tur eller nåt :)