Friday, September 15, 2006

Första praktikveckan

Förbluffande det här. Jag har haft min första vecka för hösten på "min" gymnasieskola. Förvirrande nog var det en ny skola eftersom den gamla lagts ned och flyttats ihop med en annan skola. Jag trodde inte att jag skulle vara så himla slut av det eftersom jag mått så mycket bättre på sistone, men efter tre dagar på skolan hade jag en liten migrän den fjärde. Det finns inget att göra åt det dock. Rektor har hotat mig med att sparka mig från utbildningen om jag har några sjukdagar från praktiken. Så jag håller mig uppe och låtsas som ingenting. Om jag behöver kan jag nog komma undan med en sjukdag, men det är bäst att spara den tills det är absolut kris och inte "bara" en migrän...

För övrigt är de för sköna 16-åringarna jag har haft att göra med denna vecka :) Man blir så glad av dem :)

Men idag då? Borde jag inte vara på skolan idag också? Jo, om jag absolut vill, men idag ska jag planera 12 timmars lektioner. "Bön, mystik, meditation" blir temat, kursen är Religion B och jag ska klura ihop något läxförhör och ett prov dessutom. Det kan jag lika gärna planera hemma vid min dator utan att få lägga 1½ timme på att resa. De timmarna kan jag lägga på att läsa bloggar istället :D

Och jodå, migränen sitter i idag också.

2 comments:

Anonymous said...

Din stackare, migrän är inte roligt ... har du provat Eeze? Den fungerar bra för mig, skönt att skona magen från alla treo-tabletter. (Som dessutom smakar urk.)

Vad roligt att praktiken verkar bra! Trist bara med en sån inställning som rektor har, får han/hon verkligen göra så? Arbetsmiljölagen gäller även under utbildning och där har arbetsgivaren/skolan en stor roll för medarbetarnas/elevernas hälsa ... Skönt att du kunde vara hemma idag i alla fall. Och kul att du orkar skriva några rader på bloggen!

Ha en skön helg!

Amiechan said...

Jag måste skaffa mig Eeze och testa. Har haft migrän oftare än nånsin den här sommaren.

Jovisst kan han det - jag hade mage att vara sjuk under förra terminens praktik och då behöver de bara ge mig en chans till "omtenta" av praktiken. Blir jag inte godkänd på den blir jag sparkad från utbildningen :/ Kul! Jag har pluggat i fem år och har bara en termin kvar till examen...

Rektor gillade inte heller att jag var/är deprimerad. Han ska bedöma min lämplighet nämligen 0.o Kan lova att min läkare gick i taket över det! Så långt har vi kommit idag att en depression ses som så samhällsomstörtande att en lärare inte får lov att ha haft någon under sitt liv :/