Sunday, September 10, 2006

Syjunta hos syrran

I fredags studsade jag upp på morgonen för att hinna pyssla hemma hos min syster (aka "Fröken Löken") innan hon skulle till jobbet. Jag hade med mig...

vitt bomullstyg
röd- och vitrutigt bomullstyg
ris

Och sen så sydde vi risvärmare! Jag gjorde två otroligt pluttiga värmare. Tanken med dem är att värma dem innan man ger sig iväg ut i kylan i vinter och sedan placera en i var fick på jacka. Skönt att kunna värma tassarna! Den lite större rispåsen har jag inget bestämt användningsområde för, men jag kommer nog på något! T.ex. när min vetevärmare känns för stor och klumpig...

Jag sydde först innerkuddar och fyllde med ris (en tratt är bra att ha!) och sedan sydde jag kuddfodral av det rödrutiga tyget i modell kuddvar. Jag har fått lära mig att man kan/ska förvara risvärmare i badrummet för att riset ska kunna samla fukt från luften, men jag vet inte om det behövs.

Såklart fick jag fickorna på fel håll ett par gånger och var tvungen att sprätta :P Sådär blir det jämt. Jag tror jag behöver en egen symaskin så at jag kan få sy oftare än nån gång om året. Jag har blivit så mycket sämre på att sy sen jag flyttade hemifrån mammas symaskiner...

5 comments:

Anonymous said...

Vad duktigt! Tack för beskrivningen, jag blir sugen på att göra några själv jag också. Fyllde du med vanligt ris typ Uncle Ben´s? I vetevärme är det väl något slags helt vetekorn, eller? Fint tyg, förresten.

Amiechan said...

Jag använde grötris, men det ska gå bra med vilket ris som helst har jag förstått.

I vetevärmare har man hela vetekorn. De håller värme längre än ris, men ris har man ju alltid hemma :D Det brukar finnas helt vete på Granngården eller i hälsokostaffärer.

Man ska också kunna använda körsbärskärnor, men det har jag aldrig testat.

Anonymous said...

På tal om gröt - för några år sedan inhandlade jag min första vetevärmare. Efter ett tag började den lukta lite skumt så jag gick till hälsokosten för att fråga om råd och i värsta fall investera i en ny påse. När jag förklarade för killen i butiken att jag varit så noga med att alltid mikra påsen med ett halvt glas vatten bredvid i mikron så skrattade han gott och utbrast: Men lilla vän - du har ju gjort gröt!
Enligt honom behävdes alltså ingen extra fukt ;-))

Gunilla said...

Nä, nu får du skriva nåt igen!*S* Jag är less på rödrutigt tyg nu*S*

Amiechan said...

Flåt flåt - nu är det slut på rödrutigt tyg :D Nu får ni tåla lite gnäll från min praktikvecka i stället!