Monday, January 08, 2007

Supersmakare?

Läs om supersmakare här och här.

Enligt BBC:s test skulle jag vara supersmakare, men det tror jag inte på - jag tycker om alldeles för många av de andra sakerna man inte ska gilla som supersmakare (som te, citron, chili) även om broccoli och brysselkål inte kommer innanför mina dörrar. Så illa tycker jag om broccoli att när jag bodde ihop med mina vänner åt de inte broccoli när jag var hemma. De festade på broccoli när jag hälsade på mina föräldrar och vädrade sedan ordentligt efteråt. ;-)

Men jag känner smaker och dofter starkt. Mycket av mina smakpreferenser har jag lärt in, det ska erkännas :) Kaffe tog många år att lära sig för mig, te var en effekt av att jag lärt mig gilla kaffe (en dag kunde jag tycka om te och nu älskar jag det), mörk choklad tog tid och så vidare. Hur mycket av mina bittra och beska älsklingsmaker är inlärda mot allt förnuft? En del hoppar fallskärm - jag lär mig äta och älska mat som smakar illa första gången jag sätter tänderna i det.

Jag har dock en kusin som med största sannolikhet är supersmakare. Oj vad gnällig hon har varit genom åren! Men sen jag lärde mig om supersmakare i höstas insåg jag att hon kanske inte varit gnällig och började känna med henne istället - tänk att vara fast i en smakvärld där alla smaker är uppförstorade till max.

1 comment:

Anonymous said...

Jag blev också supersmakare i testet! Jag vet inte jag. Inget kaffe, ingen brysselkål, ingen ruccola, feferoni dööör jag av... kanske det stämmer ändå? Jag trodde bara jag var barnslig...
Fast jag äter broccoli med förtjusning! ;-)
Intressant!