Friday, June 09, 2006

Chilehead















Jepp, det är jag :D Helt galen i chili! Just nu har vi bara tre plantor i köksfönstren, men förra året hade vi sju olika sorter... tre av dem ville (och fick) överleva vintern och blommar nu hysteriskt samtidigt som buskarna dignar av mogen och omogen frukt.














Jag var hemma hos min syster i går och åt middag (vi grillade, smaskigt!) och när jag frågade om jag skulle ha något med mig mig fick jag direkt svaret över sms: "Chili!" Jag plockade lite av varje, och det var tydligen rätt. Min syster såg belåten ut när hon valde vilken sort hon skulle ha i maten och vilka som skulle få ätas på de närmsta dagarna i annan mat.














Det var så mysigt att sitta på syrrans gård och grilla :) Och vad mycket vi hann prata om!


Gul chili: Hot Lemon
Brun chili: Chocolate Scotch Bonnet
Orange chili: Habanero

Foto: sambon

4 comments:

Harmful said...

Extrafakta:
Chochlate scotch bonnet är bland de starkare habanero-sorterna som finns och en habanero är vanligtvis starkare än chili.
En chochlate scotch bonnet är även god nerpressad i en kladdkaka. Kom bara ihåg att varna dina gäster ;)

Amiechan said...

Ett extrafakta till: min pappa rekommenderar Chocolate Scotch Bonnet i bruna bönor! Smakerna gifter sig tydligen något fantastiskt.

Anonymous said...

*S* vart har du fått tag på fröna/plantorna? Jag skulle också vilja odla nån *snäll* chili i köksfönstret.. (INTE habanero *flinar, vis av erfarenhet*)

Amiechan said...

http://www.ortagarden.com/

Det kan vara så att de säljer plantor också, åtminstone har jag fått ett "specialerbjudande" om det i vår. Kanske har de några snälla chilisar kvar?