Monday, June 19, 2006

Etiopisk peppar

Etiopisk peppar, eller Bakoblandning, är en kryddblandning från Etiopien. Den finns i flera varianter (som curry ungefär - varje familj har sin egen blandning!), men den variant som jag har ätit sen jag var barn innehåller:

Rödpeppar, kardemumma, svartkummin, koriander, vitlök, biskopsogräs, bockhornsklöver, kanel, ingefära, kålfrö, svartpeppar, ruta, rödlök, nejlikor, kyndel, basilikört, ades och temsös.

För något år sedan hittade jag Bakoblandning både i kryddaffären i Lund och i rättviseaffären i Lund. Den i kryddaffären var "fel" - den innehöll bl.a inte bokhornsklöver och jag tyckte inte den luktade som den skulle. Den som fanns i rättviseaffären (vad heter den nu? Klotet?) däremot innehöll rätt kryddor och luktade rätt, men när jag hade använt den ett tag så lärde jag mig att man får dubbla eller tredubbla mängden krydda mot den jag är van vid. Jag har tidigare fått pepparn mer eller mindre direktimporterad från någon EFS-missionär stationerad i Etiopien.

6 comments:

Harmful said...

Klotet heter affären ja. Ligger vid Botan för de i krokarna :)
Tror inte att du har sagt det där om styrkan till mig. Kan förklara varför jag har tyckt det vara svagare än vanligt :)

rolf said...

DU HITTAR RÄTT SORTS ETIOPISK RÖDPEPPAR I BOKHANDELN DIN BOK I UMEÅ

Amiechan said...

Tja, dit är det närapå lika långt som till Etiopien...

Anonymous said...

Hej
Jag är också på jakt efter den ÄKTA starka varianten på etiopisk peppar, har du möjligtvis hittat den någonstans?

Mvh Caroline

Amiechan said...

Kristofferkyrkan i Karlshamn, Blekinge, säljer den också. Därifrån får jag den nu! :D

Anonymous said...

Tack strålande!
Mvh Caroline