Sunday, June 18, 2006

Koka höna

Två kycklingar bubblar lite försynt i farmors syltgryta (jag skulle köpt en tredje! Det hade gott och väl fått plats och inte varit jobbigare!) bland morötter, lökar, chilisar (Hot Lemon) och diverse örtkryddor och vitpepparkorn. Planen är att när de kokat klart snabbt kyla buljongen med kycklingarna i och sedan ställa in i kylskåpet under tiden jag går på kalas i eftermiddag. När jag kommer hem på kvällen tänker jag plocka loss köttet från benen och koka etiopisk pepparhöna på hälften av köttet och frysa in resten för senare måltider.

Benen och skinnet ska sen få åka ner i buljongen igen för att koka där ett par timmar till. Sedan reducerar jag buljongen, silar och kyler den och fryser ner i småburkar. Min egen kycklingbuljong UTAN smakförstärkare och andra ondskefullheter! I frysen står för övrigt redan "blandad köttbuljong" från senaste buljongkoket. Den blev smaskig kan jag lova! :D

5 comments:

Anonymous said...

Buljong rockar fett! ;-)

Anonymous said...

Du var mig en husmoderlig kvinna! *impad* Berätta om pepparkycklingen? Den lät intressant..

Harmful said...

Är hon inte så säg? :)
Jag vet inte exakt vad som ingår men jag kan berätta att den "hemliga" ingridiensen är Etiopisk peppar. Är säker på att Amiechan själv helst vill berätta alla detaljer så jag säger inte mer än så :)

Amiechan said...

Oh! Har jag fått en hemul på min sida! Recept på Pepparkyckling kommer senare idag :)

Anonymous said...

Jo du! Nu ska här hemulifieras. :-D

Dina kryddningar verkar intressanta. Blir verkligen nyfiken, men i den här hålan tror jag inte jag kan få tag på dem.