Saturday, October 14, 2006

Buxbom i miniväxthus

Det fina miniväxthuset fick jag och Skadlig av mina studiekamrater i lysningspresent. Så himla gulligt av dem :)

Buxbomsplantorna som just nu står i miniväxthuset på vår balkong köptes in till vårt bröllop tillsammans med flera andra plantor och en massa extra buxbom för att användas i utsmyckningen som en av mina kusiner gjorde. Hon läser till florist så det passade ju oss väldigt bra :)

Då och där blev de till största del stommen i en stor krans som hängde över våra (=brudparets) huvuden. Så fint tyckte jag det blev! Och till skillnad från sådana där bågar så var kransen aldrig i vägen eller skymde sikten eller hade någon baksida.

Nåväl. Jag tog hem dessa två planor nu för ett par veckor sedan och planterade om dem till sitt nya hem. Tanken är att de med tiden kommer att bli täta klot som jag kan se på och minnas att de finns kvar sedan vårt bröllop. Jag gillar den tanken - att vårda dem och låta dem vara en fin symbol för den växtkraft jag vill ska få finnas i vårt äktenskap.

Kanske om vi får glädjen av att bli föräldrar någon gång så skulle jag ju kunna ta sticklingar och börja forma ett nytt klot också...

Över miniväxthuset väller en växtglad "Hjärtan-på-tråd" fram. Det är helt otroligt vad den plantan har vuxit i sommar!

2 comments:

Gunilla said...

Jättefint!
Funderar du på att låta några grenar fläta ihop sig från de båda kloten med tiden? En del gör det.. "hymens band" eller nåt.. ;o)

Amiechan said...

Nja, jag tror inte det :) Inte än på många år iaf.

Maken blev lite orolig när han läste min blogg: Nu måste ju plantorna överleva till vilket pris som helst =)