Wednesday, October 18, 2006

Torkade apelsinskivor

Nu har julförberedelserna börjat på riktigt :) Igår började jag pysslandet med att torka apelsinskivor som ska användas senare till dekorationer både på julkort och paket. Det luktade mysigt i hela lägenheten av apelsinerna och nu står ett potpurri av apelsinskivor, kanelstänger, stjärnanis och nejlikor på köksbordet och luktar gott i väntan på nästa pysseldag.

Torkade apelsinskivor
Skiva apelsiner tunnt och lägg på bakplåtspapper. Sätt ugnen på 50 grader och låt apelsinskivorna torka med ugnsluckan på glänt i bortåt fyra timmar. Vänd skivorna någon gång. Låt eftertorka i rumstemperatur. Förvara torrt.

8 comments:

Anonymous said...

Å, jag känner hur ljuvligt det doftar... Vad duktig du är!

Amiechan said...

Jag HAR vissa pysselgener... och tydligen behövde de få ett utlopp nu :D

Jag tog en del av bilden på potpurrit och satte som skrivbordsbild. Vad maffigt det blev!

Anonymous said...

Hej Amiechan!
Jag saknar Dig enormt och undrar vad som hänt!

Har inte innan förstått hur man som icke-medlem skriver här, men kanske det fungerar nu...

Anonymous said...

Jag saknar dig också på du-vet-var...

Anna Eleonor said...

Men vad tjusigt! Jag trodde det tog typ hundra timmar att torka apelsinskivor. Det där ska jag prova!
Jag torkade skivade jordgubbar i somras. Det tog långtid.... Men ser lyxigt ut att strö på müslin eller chokladpudding. :-)

Mellan med mellis said...

Underbart tips!
Älskar ju att julpyssla

Amiechan said...

Margareta: Det kommer ett mejl snart till dig :) JAg har saknat dig också :)

Anna: Nej, det var förbluffande enkelt. Det svåraste var att skiva apelsinen i tunna och jämna skivor ;-) Torkade jordgubbar är gott det med, men jag kom mig inte för att göra det i somras så jag kör på frysta istället =)

Mellan: Det bästa är nästan att oavsett om jag använder apelsinerna som jag tänkt så blev det bra med potpurrit som det är nu. Ingen förlust om jag inte får tid med ännu mer julpysslande alltså =)

Anonymous said...

Vad fint! Idag är det riktigt höstrusk, kanske skulle man mysa till det med lite pyssel i helgen? Tack för tipset.