Tuesday, October 10, 2006

Middagsbestyr

Gårdagens middag var rena lyxmaten - Etiopisk pepparsås med diverse tillbehör. Äntligen har jag riktig bako-peppar att krydda den med! I stan finns två sorters bako-blandning, den ena smakar fel och den andra är inte stark nog. Suck. Men i somras skaffade min mamma och pappa mig peppar som smakar precis rätt direktimporterad från Etiopien! Så härligt gott...

Med bako-peppar är det väl som med curry - varje familj har sin egen blandning. Då hjälper det inte om man får tag på fel sort :)


När färsröran kokade gjorde jag i ordning dagens middag också genom att lägga fläskkarré i marinad. Mycket citronsaft och vitlök gjorde att det var ljuvligt att sätta tänderna i dem idag :)

Receptet? Här är det! Jag minns dock inte var jag hittade det...

Citron- och vitlöksmarinerade kotletter 4 port
4 kotletter

marinad:
0,5 dl citronsaft
olivolja
4 klyftor vitlök, pressade eller hackade
1 msk dragon

paprikapulver

Lägg kotletterna i marinaden 6-8 timmar eller över natten.
Häll av marinaden, torka av kotletterna och krydda med paprikapulver.

Stek kotletterna.

Lägg en klick smör på varje kotlett som får smälta ut och servera med cole slaw.


1 comment:

Gunilla said...

Gud, så sugen jag blir..*S*Det blir nästa matlagningsprojekt!