Tuesday, October 17, 2006

Lära sig FLYga?

Ni som har följt min blogg ett tag vet att Gunilla tipsade mig om FlyLady vilket förändrade mitt städande. Det här handlar om städning, FlyLady och om att trivas i sitt hem.

Mina föräldrar försökte lära mig att städa på lördagar. Det gick inte så bra - stökigare tös fick man leta efter! Men när jag flyttat hemifrån började jag sakta men säkert att ta mig samman när det gällde städningen.
Det tog ett par år, men när jag flyttade ihop med Skadlig upptäckte jag att jag för första gången i livet hade högre städstandard än min sambo. Dem jag bott ihop med tidigare (föräldrar, au-pair"föräldrar" och vänner...) hade alltid varit prydligare än jag... Vi försökte anpassa oss vilket inte var helt lätt, men det gick, dock med små sammanbrott då och då när jag tröttnade på att vara den som sa att "nu städar vi" (vanligtvis sammanföll det med pms och allmän trötthet. Konstigt va? ;-) )

Enter depression.
Så blev jag deprimerad och orkade inte längre. Och Skadlig hade nog jämt att hålla mig igång och kunde knappast orka ta över allt. Samtidigt tär ett stökigt hem på mig. Jag mådde helt enkelt inte bra när lägenheten dammade igen, när högarna på borden växte och när skrivbordet försvann under papper och böcker.

Enter FlyLady
Så fick jag tips från Gunilla om FlyLady. Jag kollade upp det och blev genast medlem. Gratis? Hurra! Hjälp med städandet? Hurra! Så fick jag lära mig magin med att slänga saker, magin med 15 minuter, magin med hotspotexercis och magin med att inte vara den som har ansvaret. Det är inte längre jag som säger åt oss att vi måste städa - det är FlyLady via vår pärm.

FlyLady har inte bara lärt mig att städa. Hennes tips har gjort att jag klarat av att studera trots en depression. Hon har lärt mig att vila utan att känna mig skyldig. Hon har lärt mig att vara stolt över det jag gör istället för att tänka på allt jag inte hunnit göra. Hon har påminnt mig om mycket som jag visste tidigare men inte egentligen tagit till mig - eller glömt bort. Hon har lärt mig att börja. Jag är väldigt duktig på att skjuta upp saker och ting - speciellt allt som verkar jobbigt. Nu klarar jag av att börja utan lika lång startsträcka och OJ vad det är skönt!

4 comments:

Gunilla said...

Jättekram!
du är inte den enda som känt hela tillvaron förenklas av FlyLady.
Jag är själv skyldig Dorotea som tipsade mig om siten, en stoooor bukett blommor!
Livet blir mycket mindre stressigt och man får tid över för viktigare saker.,.
och för man över femton minuter även på dem.. så, tja? Då har man ordning på tillvaron!
glad att du "hittat hem".. och vad löjligt egentligen att en "städsite" löser världsproblemen!*S*

Amiechan said...

Det är en hemlighet ;-) Nobelpris till FLyLady? heheheheh

Uppriktigt sagt så har hon - och du! - hjälpt mig minst lika mycket som psykologen gjorde =)

Lyckliga Grodan said...

flylady rules..
mitt hem är numera en trevlig plats att vara på..

Amiechan said...

Visst gör hon? :)