Tuesday, October 17, 2006

Kan man vara städad?

Hejsan hej!
Skadlig här. Amiechan bad mig prata lite om vad och hur jag har uppfattat den häringa grejen med Flylady. Så nu sprider jag inte bara mitt semisammanhängande mummel på min sida utan även på hennes :)

Till att börja med så är jag långt ifrån lika duktig på det som hon är även om jag har läst de olika dagsuppgifterna som man kan köra som en introduktion. Tror att i mycket så var de mer inverkan på mitt liv än vad som jag var beredd att göra men jag försöker i alla fall. Jag försöker utföra de tio minuternas långa uppdrag som vi har inplanerade varje måndag till onsdag. Kampen om damvippan brukar vara hård men det är nog den och dammsugningen/våtmoppningen som jag helst utför.
De flesta dagar så känns faktiskt just de två sista inte så ansträngande längre och resultaten märks. I början så sätter man en tid på tio minuter och gör bara så mycket som man hinner men efter hand så har jag insett att det nästan aldrig tar en så många minuter så jag har slutat med klockan nu. När man har börjat få rutin på det så känns inte heller 20 minuter i veckan (dammningen tar långt mindre) för att dammsuga och moppa inte så jobbigt längre.

En annan ska jag har märkt är att det händer mycket mer ofta att jag plockar med mig en tvätthög när jag råkar gå förbi den och att jag mycket väl kan ta med mig en utläst tidning eller bok som ligger och skräpar och sätter in den på rätt ställe. Jag behöver inte längre ta en stor städdag för att få undan de där högarna.

Jag läser just nu C.S Lewis bok "Kan man vara kristen?" en bok som jag känner har gett mig en hel del nya infallsvinklar och kanske även insikter. När Amiechan bad mig skriva det här inlägget så kom jag att tänka på ett stycke som Lewis skrev i sin bok. Resonemanget där är att alla förändringar kommer i små steg. Det glada "hej":et du ger kassörskan idag leder till volontärarbetet som du kanske utför imorgon. Men det kan också gå åt andra hållet med negativa spiraler där den negativa kommentaren du ger idag kan leda till den mentala nivån som gör att du kan klippa till någon utan att skämmas imorgon. Allting sker i små steg och det är inte det sista halmstrået som knäcker kamelens rygg utan alla de tidigare tillsammans med det sista.

På samma sätt är tankesättet i Flyladys principer. Något hon tydligen relativt ofta säger är att hennes eller ditt liv blev inte stökigt på en dag och man kan inte förvänta sig att den ska bli välstädat på en dag. Nej tanken är att man hela tiden, precis som för stegen att bli en god människa (vad man nu anser är en god människa), jobbar på det. Man behöver inte ta stora steg (man kanske inte ens ska försöka ta stora steg) och man behöver inte ge upp direkt första gången man misslyckas för du kommer garanterat att misslyckas.

Den som aldrig har missat ett möte, att dammsuga som han eller hon har lovat eller inte har gjort den där goda handlingen som man skulle ha kunnat göra kan lika gärna skriva Jesus i sitt pass :)

Så tvätta vasken, hälsa glatt på kassörskan även när du är trött, gör en god gärning med glädje även om det bär dig emot och kom ihåg...
du ligger inte efter.

1 comment:

Gunilla said...

*skratt* Jaa, och när man fått acceptabelt grepp om boendet, så sprider sig metoden till jobbet, till trädgården.. till allt som är motigt.. Vänta och se!
Jag bara älskar metoden! Som sagt, man har väl aldrig haft så välstädat förr, med så minimalt med arbete?