Monday, August 07, 2006

Dåligt fett i svenskt kött



Från Svenska Dagbladet idag:

"Dåligt fett i svenskt kött
Fettet i biffkött har blivit mindre hälsosamt sedan uppfödarna gått över till kraftfoder. Djur som får gräs och grovfoder fram till slakt höjer andelen eftertraktat omega-3-fett upp till 25 gånger, visar svensk forskning."

Sedan jag tog bort spannmål ur min kost borde kvoten mellan omega-3 och omega-6 ha blivit bättre än den var tidigare, men den är ju inte bra ändå. Jag har dessutom ätit fiskolja det senaste halvåret vilket borde förbättra kvoten en del också. Tyvärr känner jag inte riktigt att jag har råd att gå över helt till kött från gräsuppfödd boskap, men vi har det senaste året försökt äta så mycket vilt kött som möjligt. Det har varit enkelt ur plånbokssynpunkt också eftersom priserna har varit bra i vår butik.

Det senaste året har varit intressant ur kostsynvinkel. Vi har förbättrat vår mat steg för steg men det är inte naturligtvis inte perfekt ännu. Perfekt är ju ett omöjligt ord för då finns det ju ingen plats kvar för utveckling! :D Jag funderar på vad nästa steg i processen mot en bättre kost för oss ska bli? Några förslag?

3 comments:

Harmful said...

Mer pizza och kanelbullar tror jag ;)

Amiechan said...

skadlig har slagit till igen...

Harmful said...

Du kan kalla mig ID ;)