Thursday, August 10, 2006

Miss Marple: Ett sting i tummen

Agatha Christie är nog mest känd för sina böcker om Miss Marple och Hercule Poirot, men hon har även skrivit en mindre serie om Tommy&Tuppence. De böckerna utspelar sig under första världskriget (tror jag) när de var unga och arbetade inom kontraspionage. I "Ett sting i tummen" kommer Tuppence Beresford tillbaks som medelålders, lätt alkoholiserad kvinna med barnen utflugna och maken (Tommy) förvandlad till den överseende, nedlåtande maken.

Jag hade inget faktiskt minne av att miss Marple var med i "Ett sting tummen", men jag har läst så många Agatha Christie att det är lätt att glömma.

Det här var nog en av de ruggigaste delarna i tv 4:as deckarserie. Det finns så mycket hemligheter och sorgliga livsöden i den att morden nästan hamnar i bakgrunden. Själv anser jag dock att Tommy borde ha fått sig en större knäpp på näsan för att Tuppence skulle kunna få ett lyckligare liv...

3 comments:

Harmful said...

Skadlig håller med men hoppas att faktumet att hon ville vara den som körde dem hem igen var ett första steg till att hon började ta tag i sitt liv igen och sluta vara så passiv.

Amiechan said...

Det är verkligen kostigt, för Tuppence var allt annat än passiv i de tidigare böckerna.

Harmful said...

Tror att det är alternativet till hon hade gått runt och krossat möbler i deras hus och slagit sin man.
Hennes liv hade ju tagits ifrån henne och då har man tror jag alternativet att antingen agera utåt eller att vända sig innåt och bli passiv.

Tror att det har lite med manligt och kvinnligt att göra (om det är av naturen eller av samhället vet jag inte) att män tenderar till slåss när de mår dåligt och kvinnor skadar sig själva när de mår dålig. Typ ätstörningar, skära sig själv och självmord.