Monday, August 28, 2006

Kycklingomelett

Dagens lunch blev en läcker kycklingomelett. Resterna av kycklingen från lergrytan pillades loss från benen och blev till ytterligare en måltid. Benen sparar jag förresten och använder i mitt nästa kycklingbuljongkok. Inget slöseri här inte! :D

Kycklingomeletten fick en härlig vitlökssmak så råkar man ha kycklingkött som inte smakar vitlök så kan man krydda till den med lite vitlök.

Kycklingomelett 1 port
kycklingkött
smör eller ister att steka i
2 ägg
en slatt vispgrädde
svartpeppar
ev. salt
ev. lite pressad vitlök
parmesan

Fräs kycklingköttet i smör eller ister. Vispa ihop äggen med vispgrädde och kryddor. Stäng av plattan och häll över äggröran. Rör lite försiktigt i pannan och riv över parmesan. Omelett är godast om den inte har hunnit stanna helt och håller utan fortfarande är härligt geggig så glöm inte bort pannan på spisen... Vält upp omeletten på en tallrik och hugg in.

4 comments:

Anonymous said...

Känner ett starkt behov av att skaffa mig en lergryta... Vad kostar en sådan egentligen? Det ser så gott ut det där med kycklingen:)

Amiechan said...

Jag vet inte riktigt vad det kostar med en lergryta. Vet bara att jag tyckte det var för dyrt... Antagligen ett par tre hundra? Jag hittade min på Erikshjälpen för 15 kronor :D
Kycklingen var gräsligt god också!

Anonymous said...

Varför ska man ha en lergryta?

Amiechan said...

För att det är praktiskt - hiva i alla delar av måltiden i grytan, sätt in i kall ugn och sätt igång ugnen. Glöm bort grytan ett par timmar och njut sen av innehållet :)

För att den ser härlig ut ;-)

För att man råkat hitta recept som ska lagas i lergryta :D

För att den behåller fukten i grytan och därmed behöver man inte hålla på att ösa maten eller täcka den för att den inte ska bli för mörk eller uttorkad

För dem som är fettskrämda kan man laga till saftig mat utan nåt fett alls.