Thursday, August 24, 2006

Vitlökskyckling i lergryta

Jag plockade fram min nya lergryta för andra gången igår och gjorde mig en smaskig vitlökskyckling.

en kyckling
smör
parmesan
vitlöksklyftor
champinjoner
gröna oliver med chilifyllning
peppar
salt

Lägg lergrytan i blöt i 20-30 minuter.
Riv parmesan, pressa vitlök och blanda med smör (jag rev alltihop i assistenten. Snabbt och effektivt.). Stoppa in så mycket av smöret under kycklingens skinn som du kan få in.
Lägg kycklingen i lergrytan, peppra och salta den. Lägg champinjoner och gröna oliver runtomkring och lägg över resten av smöret.
Ställ in lergrytan i en kall ugn och sätt igång ugnen på 200-225 grader. Ha tålamod i 1½ timme innan du kontrollerar om kycklingen är färdig.
Det blir helt underbart gott!

4 comments:

Anonymous said...

Intressanta recept, Amiechen! Hittade hit via kolhydrater.ifokus.

Om du har tid så skulle vi uppskatta om du vill publicera recept på vår LC/HF-sajt www.matfrisk.nu.

Erik och Iva Edlund
Umeå

Amiechan said...

Oooh! Storfrämmande på besök! 0.o
*imponerad*

Anonymous said...

Nuuuu blev jag väldigt hungrig :-)

Ska definitivt plocka fram lergrytan denna veckan!

Amiechan said...

Det är kul att ha nya saker att experimentera med :) Jag har små ryck när jag tycker det är roligt at gra nya recept och däremellan lever vi standardrätter... Fast vi har väl åtminstone 30 standardrätter och då och då hittar nya rätter in på listan :)