Wednesday, August 09, 2006

Ister, Ester!







Ja, jag är lite knepig ty jag kokar min egen buljong och har nu efter mycket velande också smält min egen ister. 1½ kg späck inhandlades, skars i bitar och smältes sakta sakta i järn på spisen.

1 kg smältes i den stora pannan precis som det var, den lilla pannan fick härbärgera ½kg samt äpple och lök för smakens skull.

När det var nersmält silade jag istern och hällde upp på burkar som nu förvaras i kylen.

En godis-bonus var de små bitar som blev kvar - cracklings. Nu den senaste veckan har jag värmt några stycken åt gången, kryddat och fått ett gräsligt gott och mättande godis!








Wiii! Cracklings!

5 comments:

Anonymous said...

Allaballahubban!!! Snacka om att få suuug! :-D

Anonymous said...

*skrattar*

Tack för en vacker uppvisning i konsten att göra ister!=)

Du har ju cracklings för en hel filmfestival *avundsjuk*

Gunilla said...

Vart får du bra späck ifrån?..*S*

Amiechan said...

Tack för rubriken hemul :D Jag kände att jag var tvungen att använda den...

I testomgången bekymrade jag mig inte om _bra_ späck utan nöjde mig med det som fanns hemma. Nästa gång ska jag be dem ta hem späck från naturbeteskött. AG:s säljer ju det och kan säkert fixa det till mig :)

Amiechan said...

"Hemma"=fanns på AG:s utan att jag krånglade med specialbeställningar... Insåg att det kunde vara lite förvirrande :D