Sunday, July 09, 2006

Förbluffande

Det är precis vad det är. Jag har haft en oboe liggande här i över ett år utan att spela på den... Det är inte så lysande direkt. Jag har haft lite dåligt samvete över det när jag råkat se den, för en oboe borde inte ligga så utan bli spelad på! Och det är inte ens min egen oboe utan jag har lånat den. När jag först fick den spelade jag flitigt en tid, men sen så hoppade jag över en dag, endag till, en vecka och sen hade jag slutat spela oboe igen långt innan jag kom upp i nån slags standard så att jag kund espela ihop med någon.

Jag spelade oboe från 4:an tills jag gick ut gymnasiet och sen ett halvår till av rena farten. Tyvärr var jag tvungen att lämna tillbaka min låneobe då samtidigt som jag åkte utomlands och sen var det slut med spelandet. Jag fortsatte dock att sjunga i kör och fick utrymme för min musik så.

Men jag har längtat efter att spela i orkester, det ska jag erkänna. Att öva hemma har aldrig varit min grej, det är nåt jag har tragglat med att komma ihåg att göra och mestadels var det alla orkestrar och grupper jag spelade med i som gjorde att jag höll ambisen uppe.

I fredags tog jag fram oboen igen.
Jag hittade en plats för den där katterna inte kommer åt den men jag samtidigt kan ha den uppe.
Jag satte äggklockan på fem minuter och spelade skalor och uppvärmningsövningar.
Och när äggklockan pep lade jag tillbaka oboen och kunde nöjt konstatera att jag hade spelat oboe.

Det är långt kvar tills jag låter som jag gjorde förr, men det är inte det viktiga. Det viktiga är att jag har börjat igen. Mitt mål nu är att spela fem minuter om dagen (inte mer - inte mindre!) i en veckas tid. Därefter får jag utvärdera om jag vill fortsätta och i så fall hur mycket jag vill spela då.

Jag tänker inte ta mig vatten över huvudet och vilja för mycket den här gången. Jag tar det hellre fruktansvärt långsamt så får vi se hur det går.

Som sagt - finns det någon dag (som jag är hemma) som jag inte har tid/ork att spela spela oboe? Knappast! Om jag inte har lust så kan jag göra det ändå i fem minuter. Det har FlyLady lärt mig ;-)

ps... Min vackra oboe - jag är så kär i dig :)

No comments: