Friday, July 14, 2006

Fredag med oboeanalys

Det har ju gått en hel vecka nu där jag spelat oboe varenda dag, även om det blivit lite sent på kvällen några dagar - hoppas grannarna inte gnäller! Men jag spelar ju bara i fem minuter och i köket (bara kök jämte och under där i hela huset) så det borde inte störa några sovande barn. När det gäller att inte störande sovande hjälper det ju inte när man spelar under dygnet. Det är ju alltid någon stackare som försöker ta igen sig efter en jobbig natt.

Jag har spelat mina 5+5 minuter!

Jag har joggat i 22 minuter!

Nåväl.

Jag har bestämt mig för att fortsätta spela :) Min tanke är att 5 minuter fortfarande är "normaldosen" men att jag de dagar jag vill kan lägga till 5 minuter till lite senare under dagen. Inget tvång - bara glädjen i att spela! Det börjar nästan låta uthärdligt nu. Tyvärr innebär det nog bara att jag börjat misshandla röret 0.o Pressa det för hårt och så för att kontrollera ljudet. Det är inte så lysande eftersom rören mår bäst när man lirkar med dem snarare än tvingar dem. Men så är det ju med oss alla :D

Jag ska ta och ringa min lillasyster och skryta med att jag har spelat i över en vecka nu!

7 comments:

Harmful said...

Jag kan intyga på att det låter bättre nu :)
Ambisen verkar också ha blivit lite bättre. Men det kan visserligen ha varit att det var för varmt för någon dag sen att spela och att ambisen blev kass just då av det.

Gunilla said...

ambis? *S* snacka om facktermer!

Det illtjuter inte rätt vad det är, alltså? Gött! För samtliga!

Amiechan said...

Illtjut är inte så vanliga för oboister ;-) Inte ens för mig :P

Anonymous said...

Tack för tipset. Jag är faktiskt med i hyresgästföreningen. Ska faktiskt kolla med dem :)

Harmful said...

Nej det blir bara lite falska toner då och då ;)

Ambis = uthållighet, ork att blåsa. Tar längre tid innan en gittarist drabbas av det. Iaf på min nivå :)

En annan possitiv sak med det hela är att det har fått mig att börja spela gitarr igen också. Har troligen blåsor på fingertopparna men det är straffet antar jag *ler*

Amiechan said...

Medberoende: Lycka till! Annars är nog den enda lösningen att flytta... usch vad jobbigt! Men att inte vara nåt sånär säker i sitt eget hem är inte bra!

Anonymous said...

Din blogg är verkligen fin. Jag undrar om alla oboeister är esteter. Jag känner i a f till två, min dotter och du. Hon blev väldigt glad när du kommenterat hennes bilder på min blogg.