Saturday, May 13, 2006

Att hela sig själv

Jag tror inte alls att min psykolog förstår vad jag gör för att hela mig själv. Det första steget var att ta kontakt med en läkare (det förstår hon!). Det andra steget att börja äta fiskolja (det förstår hon - men min läkare var totalt ointresserad) och det tredje steget att börja äta stenålderskost (det blev hon fascinerad av - och min läkare hade inte tid att höra på mig när jag började prata kost). Vad är det då min psykolog och min läkare inte förstår? Jo, mitt fjärde steg mot hälsa: att steg för steg, med hjälp av FlyLady, städa mitt hem.

Jag är en snäcka. Mitt hem är mitt skal och hur jag mår syns tydligt för den som känner mig väl i hur mitt hem ser ut och framför allt känns! Harmoni är det jag vill att de som kommer hem till mig ska känna. Det får man inte av ett perfekt städat hem - men det ansamlade skräpet tar bort eller stör känslan av frid och harmoni. Nu rensar jag i skräpet och varje steg i rätt riktning får mig att le.

Jag kan inte rensa i mitt själsliv med hjälp av psykologen utan att rensa i hemmet runtomkring mig samtidigt. Det kanske är självklart att jag behövde ta i med hårdhandskarna på det mest ingrodda, fastbrända som fanns i mitt hem just när jag kom hem ledsen och trött och arg från psykologen? Jag tror det.

Det kommer att ta lång tid innan jag är hel, men det får ta sin tid. Jag vet inte vad som är nästa steg i utvecklingen men när det är dags kommer jag att veta. Jag hittade FlyLady (tack Gunilla!) precis i rätt tid och nästa steg kommer att vara förberett för mig när det är dags, det tvivlar jag inte på.

2 comments:

Anonymous said...

Har du läst "Rensa i röran med Feng Shui" av Karen Kingston(?) Den tar upp detta med "stagnerad energi" runt skräp. Jag tror FlyLady refererar till den nånstans också.
Jag tycker också livet blir enklare när det är vilsamt för ögonen och läget under kontroll, (men inte nödvändigtvis perfekt) Då får man ork för själen också.
Tror jag!

Anonymous said...

jag har en fråga. har anmält mej till flylady, för jag skulle behöva få lite nya rutiner, men jag måste fråga, har du börjat använda skor inne? för för mej så känns det väldigt väldigt fel, det är ju så totalt osvenskt det kan bli liksom. så jag skulle vilja ha någon annans åsikt. trevlig oblogg förresten, jag gillar ditt sätt att skriva skarpt! Paula (seglarflickan@2bme.net)