Monday, May 08, 2006

Skafferiet

Idag har jag varit duktig! Mitt skafferi (inte ett sånt fint gammaldags som man kan gå in i, men fyra hyllor i ett dubbelskåp) har blivit städat! Jag gick igenom det hylla för hylla och började med den översta. Det fanns mycket jag kunde slänga - sånt som var för gammalt att använda och sånt jag inte kan tänka mig att jag kommer att använda igen. Och så torkade jag ur skåpet och sorterade in maten igen.

Det blev en ganska annorlunda ordning i skåpet! Pastan och riset åkte upp på översta hyllan tillsammans med andra torrvaror som jag inte använder i vardagslag. Jag ville inte riktigt slänga pastan, riset, bulgurn, cous-cousen osv... när vi har gäster som inte riktigt ställer upp på våra matvanor kan vi ju alltid erbjuda dem lite spaghetti ;-)

Hyllan längst ned reserverades för nötter i långa banor, torkat kött och konserver (Makrill i tomatsås! Kokosmjölk! Tomatkross! Champinjoner!). Sånt jag använder relativt ofta och behöver hålla ett öga på :) Ja, och så min "nödchoklad" - mörk, god choklad.

1 comment:

Anonymous said...

Kul! Jag funderade också på skafferiet idag.. men jag har 8 knökade hyllor! Det drar ner på entusiasmen!
Jag gjorde ren fläktfilter och fläktkåpa istället..och sen tjoade jag med sill och snaps..*S* Fast det var trevligt!