Monday, May 08, 2006

Mjölk

Ack ja. Jag är inte tvättäkta. Jag smyger omkring bland stenåldersätarna med skammen att jag äter mjölkprodukter. Det är ju så gott!

Fast hade jag inte gett mig den "rätten" hade jag nog aldrig börjat äta stenålderskost. Det hade blivit för svårt och krångligt. Att få ihop bra och nyttigt och gott fett (och inte så dyrt heller!) kan bli ganska knepigt annars.

Efter att ha läst igenom absolut hela forumet på paleodiet.nu (och en massa annat!) var jag lite trött och förvirrad. Det var så mycket nytt att ta ställning till. Inte förrän någon i ett inlägg skrev något om "att det viktigaste inte var att vara renlärig utan att förändra sig mot det bättre" som jag insåg att det handlade om mitt liv, min mat och mina val.

I mina försök att vara perfekt hade jag än en gång hållit på att ta mig vatten över huvudet. Ett steg i taget så skulle jag nog orka med bättre.

Vad äter jag för mjölkprodukter då?
Smör, ost, grädde och creme fraiche. Yoghurt (typ grekisk) nån gång ibland. Min sambo dricker fet gammaldags (ej homogeniserad, lågpastöriserad) mjölk till maten.

Kanhända att jag slutar med mjölkprodukterna (utom smöret) när/om jag blir gravid någon gång. Det känns mycket troligare nu än det gjorde för ett par månader sedan. Vi får se, det är ingen brådska att bestämma sig :)

No comments: